Polen mei 2014

Reisverslag van mevr. Van der Ent uit Vlaardingen

Zondag 27 april Cottbus.

Met een km-stand van 055330 zijn we om 06.00 uur vertrokken en om 15.00 uur na 3 stops in Cottbus in hotel Ostrow beland, dichtbij de Poolse grens. De reis verliep vlot, geen files en geen vrachtverkeer. We hadden weinig regen onderweg en na Hannover klaarde het op. In Cottbus zijn we de stad ingegaan. Een leuke oude altstad en we hebben daar heerlijk ijs gegeten. Wat hier opvalt is dat je hier bijna geen smartphones ziet en ook dat het hier niet erg welvarend is. Veel gebouwen zijn nog uit de DDR tijd, soms opgeknapt, soms niet. De straatnamen zijn 2-talig, Duits en naar wat men ons vertelde een regionale taal van de vroegere stad Ostrow. We hebben nog door het park gelopen naar de rivier de Spree . Het ziet er erg mooi en verzorgd uit. Wat gegeten bij Burger King en om 20.00 uur waren we terug in het hotel.

Maandag 28 april. Zamek Kliczkow (Kasteel).

In Cottbus hebben we eerst een opticien opgezocht, omdat het glas uit mijn zonnebril gevallen was. Om 10.30 zijn we vertrokken voor een korte rit naar het kasteel. Voor de Poolse grens was de weg afgezet en moesten alle auto’s naar een parkeerplaats, waar een grote Duitse controle was met heel veel auto’s en politie. Elke auto werd gecontroleerd. Na deze controle mochten we weer doorrijden. Tot de grens met Polen was de weg goed, daarna een hele hobbelige weg, waar gemiddeld 60 km per uur gereden kon worden en dat over ruim 30 kilometer. Even na de grens hebben we eerst getankt voor 211 zloty’s.

Om 12. 30 uur waren we bij ons onderkomen een mooi en imposant kasteel met een mooie grote kamer. Het park bij het kasteel ligt er schitterend bij en ook op het kasteel is alles nog zoveel mogelijk in de oude stijl. ‘s Middags hebben we fietsen gehuurd en de omgeving verkend. Echte fietsroutes zijn hier niet. Overal liep de weg dood. Het riviertje heet de Kwisa en daar hebben we tot de stuw bij de centrale gefietst. Eenmaal terug hebben we een biertje gedronken aan de bar. Ze spreken hier goed engels en zijn heel vriendelijk, gelukkig, want met een paar woorden pools kom je niet ver. In het restaurant hebben we kip met sesamzaadjes gegeten met sla en frietjes en daarna nog heerlijk ijs. Na het diner zijn we nog gaan zwemmen. Een mooi zwembad met een mini sauna. Al met al een heerlijke dag mede dank zij het weer, overwegend zonnig.

Dinsdag 29 april Wroclaw, Platinum Palace hotel.

Het is weer mooi weer. Het eerste Poolse ontbijt hebben we binnen. Anders dan bij ons, maar veel variatie, goed en voedzaam. Om 09.00 uur zijn we vertrokken voor een rit van 101 km.De weg was erg goed en we reden langs enorme koolzaad velden die in bloei stonden. Onderweg hebben we nog een koffiestop gehouden en om 11.30 uur waren we in het Platinum Palace hotel. Het contrast met gister is erg groot. De buitenkant ziet er klassiek uit, maar binnen is alles supermodern. Het is gewoon een supermodern 5-sterren hotel in een oud gebouw. Alles in de kamer is zwart en wit. Het hotel staat in een buitenwijk van Wroclaw met goede verbindingen met de tram naar het centrum. Met een taxi zijn we naar de oude stad gegaan en daar naar de universiteit, waar de aula Leopodina een bezienswaardigheid is uit de 18e eeuw met sierstuckwerk verguld beeldhouwwerk. De binnenstad bestaat uit geweldige bouwwerken. Ook de Johannus de doperkerk is iets bijzonders. Standbeelden van Johannus Paulus ll

zie je hier ook overal, omdat hij 2 dagen geleden heilig is verklaard( hij was kardinaal in Wroclaw). Onderweg kwamen we langs een groene brug die overvol hing met hangsloten, waarvan de sleutels in het water gegooid waren, als bewijs van eeuwige liefde en dus een verbintenis voor het leven. Na 21/2 uur lopen zijn we naar een winkelgalerie gegaan en hebben daar bij Mac Donalds wat gegeten. Het was het toch weer een superdag en we hadden weer mooi weer .

Woensdag 30 april Palace Paszkowka

Na een lange rit over een snelle (maar saaie) tolweg van 150 km kwamen we na een koffie stop aan in Auschwitz (Oswicien). Omdat we het concentratie- en vernietigingskamp niet direct konden vinden kwamen we eerst in Auschwitz- Birkenau. Hier zagen we de barakken en de poort waar de treinrails nog lag, zo ook de wagon waar de mensen in vervoerd werden. Na enig zoeken kwamen we ook bij het vernietigingskamp met de beruchte tekst “Arbeit macht frei”. Het was erg druk en na enig praten mochten we zonder gids naar binnen. Het was tenslotte nog geen 1 mei. Omdat we nog verder moesten hebben we hier niet veel meer gezien, de foto’s zeggen al genoeg. Daarna zijn we verder gereden naar Wadowice, naar de kathedraal van de op 27 april heiligverklaarde paus Johannes Paulus ll. Deze kathedraal staat op een schitterend plein met ervoor een standbeeld van deze paus, met uiteraard veel bloemen en kaarsjes. In de kerk werd op dat moment een dienst gehouden, maar was wel voor publiek toegankelijk. Het is heel indrukwekkend en heel mooi met ook weer een groot portret van deze paus. Het was de eerste Poolse paus, en dan ook nog heilig verklaard, dat is heel bijzonder voor de bevolking.Zoals in iedere kerk heb ik ook hier een kaarsje gebrand voor de overledene en daarna zijn we op weg gegaan naar Paszkowce. De stem in de Tom Tom heeft het definitief begeven, maar hij brengt ons toch feilloos naar onze bestemming via allerlei naamloze weggetjes die niet op de kaart staan. Het is weer een schitterend paleis op een mooie locatie in the middle of nowhere. Aankomst 17.00 uur. Aan rust geen gebrek, het enige dat je hier hoort zijn vogels, kikkers en af en toe een auto in de verte. Wij slapen hier in een bijgebouw, een voormalige graanschuur van het paleis.Het is een mooie kamer met balkon. Het zwembad is nog niet in gebruik. We waren hier de enige gasten. Als voorafje kregen we een echte Poolse wodka en het diner zelf werd op een wagentje geserveerd. Heel erg lekker en uitgebreid inclusief verse wortel-appelsap.

Donderdag 1 mei Krakau hotel Kazimierz ll.

Na een geweldig ontbijt met o.a. ook warme broodjes (soort gebak) kwam de eigenaar Jan ons begroeten en hebben we van hem de geschiedenis van het paleis gehoord. Het was erg verpauperd toen hij het kocht en is sinds 1997 weer in gebruik. Hij kende Barbara en we moesten Basia (zoals hij Barbara noemt) de hartelijke groeten doen. Na dit lange verhaal van hem hebben we om 11.30 uur ons rustoord verlaten voor de hectiek van de stad Krakau, ± 28 km. Het hotel staat in de joodse wijk aan een drukke straat. Toen we om 12.30 aankwamen was de kamer klaar. Het bed is smal, maar schoon en er is koffie en thee op de kamer. De auto konden we in een zijstraat op een bewaakte parkeerplaats zetten. Het is mooi weer en we zijn direct de stad ingegaan. 2 haltes met de tram, waar we met een beetje hulp een kaartje uit de automaat in de tram gekocht hebben. In het oude centrum hebben we de Mariakerk bezocht. Deze kerk heeft 2 torens die heel verschillend zijn en waar je een ticket voor moest kopen om naar binnen te mogen en dan nog maar de helft van de kathedraal. Voor de andere helft moest je via een andere deur en dan natuurlijk weer een kaartje kopen. Het is een hele mooie grote kerk met veel goud en een enorm Christus beeld aan het plafond. Je mocht ook niet overal foto’s maken. Daarna hebben we over de grote markt (Rynek Glowny) gelopen. Het is een oud centrum met veel bezienswaardigheden, raadhuistoren, de sint Wojcieck kerk, en de Lakenhal waarin nu souvenirwinkeltjes gevestigd zijn. Daarna hebben we naar de Wavel gelopen, een ander deel van Krakau aan de rivier de Wisla, waar een enorm kasteel staat met een kathedraal en een enorme tuin. Het is overal erg druk. Een groot deel van de bevolking lijkt vrij te zijn. Het is vandaag de dag van de arbeid en 3 mei is een feestdag, dan wordt de invoering van de grondwet (einde van de Russische overheersing) herdacht. Het was warm en dorstig weer en op een klipper in de rivier hebben we wat gedronken. Beneden in het schip kon je de geschiedenis lezen en het bleek dat het schip in Rotterdam gebouwd was. Na deze verfrissing zijn we opnieuw op pad gegaan en kwamen we bij een (Frytki Beljyskie) Belgische friettent. Hier hebben we een heerlijk Belgisch frietje met mayonaise gegeten en kennis gemaakt met een Poolse Belg. Het is weer een mooie warme dag en ’s avonds zijn we dus weer op stap gegaan. Het is nog steeds druk en voor de ijswinkes staan hier hele lange rijen. Polen zijn dol op ijs (Lody), wat voor weer het ook is. Op een terrasje zagen we nicht Tessa met haar vriend Thomas. We hebben er met z’n vieren wat gedronken en om 22. 30 waren we terug in het hotel. We blijven hier 2 nachten.

Vrijdag 2 mei Krakau.

Allereerst hebben we uitgeslapen.  Het ontbijt is hier echt pools met voor ons toch onbekende dingen; wel zijn er veel  vlees gerechten. Om 10.00 uur zij we vertrokken naar Wieliczka naar de zoutmijnen. Het was erg druk en we hebben 1½ in de rij gestaan. Er was een Poolse rij en een niet Poolse rij en de niet Poolse rij is ingedeeld in verschillende talen. Wij hadden een engels sprekende gids. Een kaartje kostte 79 zl.( ± 20€). Met een oortje in duurde de hele rondleiding 2½ uur (lopend). Het was een hele interessante belevenis om te zien hoe het zout vroeger gedolven werd. Voor 10 zl mochten er foto’s gemaakt worden. Ook was er een kapelletje en een ruimte om te bidden, er vielen toen ook doden door mijngas. Aan het einde van de rondleiding moesten we nog een heeleind lopen naar de lift. Dit was nog de oorspronkelijke lift van vroeger en we stonden er met 9 personen opgepropt in. Vroeger was het een zoutmijn, maar gezien het aantal bezoekers moet het nu wel een goudmijn zijn. Daarna zijn we vermoeid naar een winkelcentrum gereden, waar we met een heerlijk kopje koffie hebben zitten uitrusten. Om 18.00 uur waren we weer in het hotel. Het is aanmerkelijk koeler dan gister en het was dan ook een goede keuze geweest om eerst Krakau te verkennen en vandaag de zoutmijn. ’s Avonds toch weer op stap gegaan en door de joodse wijk naar de Wavel gelopen. Aan de Wisla hebben we op een bankje gezeten tot het donker werd om het kasteel verlicht te zien. Via een andere route door de joodse wijk zijn we terug gelopen en langs Place Nowy weer terug naar het hotel. Place Nowy is een plein met in het midden een rond gebouw met eetkraampjes, waar de jeugd in lange rijen staat voor een warme snack of ijs en waar alle straten op uitkomen.

Zaterdag 3 mei Wozniki hotel Paleis Czarny Las.

Het is in Polen een nationale feestdag, eigenlijk meer een herdenkingsdag. Er zijn geen festiviteiten en overal hangen er vlaggen. Het is het begin van de nieuwe grondwet en het einde van de Russische periode. Alle winkels en bedrijven zijn gesloten. De graven op de kerkhoven staan vol bloemen en ook bij de kruisen op de weg zijn verse bloemen gezet. Om 8.30 uur zijn we vertrokken naar Czestochowa, naar het klooster Jasna Gora.Het was erg rustig op de weg, maar in Jasna Gora was het heel erg druk. In de kathedraal werd een dienst gehouden en daarom konden we daar niet naar binnen. Ook hier stond alles in het teken van de heiligverklaring van Paus JPII.  Het was een regenachtige dag en erg koud 6º. We hebben buiten nog wat rond gelopen. Indrukwekkend en erg groot met enorme klokken die je overal hoort als ze luiden. Via een bedevaart weg met verschillende beelden zijn we er weer uit gegaan. Jammer van het weer. Via een stuk adelaarsroute, wat de moeite waard was, zijn we verder binnendoor naar onze volgende bestemming, Wozniki gegaan. De Tom Tom bewijst hier weer zijn goede dienst. De stem van Bram is erg schor en soms weigert hij, maar zolang hij de route aangeeft is dat geen probleem, want het hotel, Paleis, staat in the middle of nowhere.

Zondag 4 mei Wozniki. Een rustdag

Na een heerlijk ontbijt hebben we eerst gesnookerd, een leuke bezigheid en we worden er steeds handiger in. De zon scheen en we hebben bij Poraj aan het stuwmeer naast de auto in de zon gezeten. Het weer was opgeknapt na gister, zon en wolken wisselden elkaar af en het was 12º en dus aanmerkelijk warmer. Daarna hebben we nog wat gewandeld, weer gesnookerd en een biertje gedronken. Na het eten nog even heerlijk de sauna in. Een heerlijke rustige dag. Morgen de drukte van Warschau

Maandag 5 mei Warschau Sheraton hotel

We zijn om 09.30 vertrokken en de reis verliep voorspoedig. In Warschau was het druk en hectisch. Om 13.30 uur arriveerden we bij het Sheraton hotel heel erg mooi, groot en modern. Na het inchecken hebben we de bagage op de kamer gezet en zijn we op pad gegaan. Eerst hebben we door een park tot aan de Wisla gelopen, daarna langs het koninklijk paleis en toen via het oude gedeelte en door smalle straatjes naar de joodse wijk. Het was wel even zoeken naar het monument voor de helden van het getto (naar het boek van Martin Gray, uit naam van al de mijnen). Alle bezienswaardigheden liggen hier ver uit elkaar. De "Umschlagplatz” en het monument voor de gevallenen in het oosten hebben we overgeslagen en we zijn terug gaan lopen naar het paleis voor cultuur en wetenschap. Na 3 uur lopen  hebben we koffie gedronken en een broodje gegeten. Om 19. 30 waren we terug. In Warschau staat oud, nieuw en heel modern door en naast elkaar. Toch is het een interessante stad, gezien de geschiedenis in de WOll.

Dinsdag 6 mei Zamek Pultusk, kasteel

Na een overheerlijk uitgebreid ontbijt in het Sheraton hotel zijn we om ±09.30 uur vertrokken naar Pulstuk voor een tocht van 60 km. De reis verliep vlot en na een koffiestop ergens onderweg kwamen we om ± 13.30 uur aan op het kasteel(tje). Na het inchecken hebben we het stadje verkend, waar ze net in de hoofdstraat de markt aan het opruimen waren. We hebben nog even rondgelopen en daarna aan de rivier de Narew op een terras gezeten. Uiteindelijk werd dat een hele middag, omdat we 2 Nederlandse vrouwen ontmoetten. Zij vertelden dat Napoleon hier gelogeerd had. ’s Avonds hebben we op dat zelfde terras salade en aardappelkoek met champignonsaus gegeten. Pools apart en erg lekker. Het is een klein plaatsje en het huis waar Napoleon van 29 december 1806 tot 1 januari 1807 tijdens de oorlog tussen Frankrijk en Rusland gelogeerd had hadden we dan ook snel gevonden. Het was bewoond, maar er was een plakkaat aan de voorgevel van het huis. We hebben nog wat verder gewandeld naar de rivier en daar nog op een bankje van de stilte genoten. Terug op het kasteel hadden we een poolbiljart ontdekt en nog een paar spelletjes gedaan. De kamer is niet erg groot maar wel netjes en de TV is een postzegel. Om in onze kamer te komen moeten we via het theater en dan door een lange gang. We zijn hier met de 2 Nederlandse dames de enige gasten. Het weer werkte ook vandaag weer mee.

Woensdag 7 mei Zamek Ryn

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken, het was een rit van 180 km en omdat de reis vlot verliep hebben we eerst Swieta Lipka aangedaan. Daar staat een schitterende kathedraal. Op het moment dat wij daar kwamen was er een dienst bezig, maar wij konden wel naar binnen. Het foto’s maken moest wachten tot de dienst voorbij was. Het interieur is een bezienswaardigheid.  De weg vanaf het terug richting Ryn was soms wat hobbelig, maar de Tom Tom zonder stem brengt ons overal waar we moeten zijn.  Over de hele route hadden we verschillen de landschappen, kilometers vergezicht, koolzaad velden en dan weer bossen en heel soms een paar koeien in een weiland. We komen nu in een merengebied, Mazurie, en dus zie je overal water. Het kasteel Ryn is prachtig, nog in de oude stijl, maar met de moderne elektronica. Op de kamer stonden welkomst gebakjes. We hebben eerst gedoucht en omgekleed en zijn daarna alles gaan verkennen. In een bijgebouw staat een schitterende kegelbaan en een poolbiljart. In het mooie restaurant hebben we heerlijk gegeten en daarna gezwommen. Het zwembad is in de kelder onder gewelven en heel erg mooi verlicht. Hier is ook de sauna, droog en nat. Al met al een super mooie locatie.

Donderdag 8 mei.

Allereerst hebben we rustig ontbeten met spiegelei en pannenkoekjes. Na het ontbijt hebben we fietsen gehuurd. We mochten ze zelf uitzoeken en het zijn hele goede fietsen. We hebben de omgeving verkend en rond het meer gefietst. Het is een hele mooie omgeving. Aan het eind van de middag kwam er wat bewolking en een buitje. Hier ontdekte ik dat mijn jack weg was. Moet in Swieta Lipka gebeurt zijn op de parkeerplaats. Ook hebben we hier de koplamp vervangen. Omdat je ook overdag met licht moet rijden is het belangrijk dat de verlichting het goed doet. We hebben hier nog een wijntje gedronken en weer heerlijk gegeten (170 zl).’s Avonds nog het zwembad en de sauna in gegaan. Het was een heerlijke relaxte dag. Tot dan werkte het weer mee, al zit er wel verandering aan te komen.

Vrijdag 9 mei Gdansk Villa Paladium.

De dag begon regenachtig, maar tegen de middag veranderde dat in buien. Na een koffiestoop hebben we het Elbag kanaal opgezocht de Tom Tom liet het afweten en dus was het extra opletten. Het kanaal lag droog en er waren volop werkzaamheden om de scheepshelling over land van het ene meer naar het andere te herstellen. Jammer. Dan weer verder, de Tom Tom had er weer zin in en kasteel Malbork was onze volgende bestemming. Een immens groot kasteel waar je uren rond kon lopen. Het is bekend van WOII en is bijna geheel verwoest geweest. Het wordt zoveel mogelijk in de oude stijl weer hersteld. Na Malbork hadden we weer een enorme bui. We zijn over de tolweg naar Gdansk gereden. Om 17.00 uur en 300 km verder op de teller, waren we in Villa Paladium. Het hotel staat in een buitenwijk. Het was ongeveer 20 minuten lopen naar de tram en in de tram was het ook nog een rit van een half uur naar de oude stad. De huisjes daar hebben de geveltjes die veel op de Oudhollandse huizen lijken. Het geheel ziet er mooi en verzorgd uit. We hebben daar bij Subway wat gegeten en daarna naar de bijzondere oude kraan en het zeilschip gelopen. Het weer blijft een buiig karakter houden en dwong ons tot een volgende koffiestop, maar dan met taart. Dat smaakte heerlijk. We hebben gewacht tot het donker werd om de verlichte gebouwen te zien. Deze zijn verlicht heel erg mooi.

Zaterdag 10 mei Rzucewo (bij Puck) Zamek Jan III Sobieski.

Na het ontbijt zijn we nog een keer naar de oude stad gegaan. Het weer is nog steeds wisselvallig, bewolkt, (flinke)hagelbuien en dan weer zon. Aan het einde van het autoloze stadscentrum zijn we met het pontje overgevaren naar het maritiem museum en het zeeschip dat erbij lag. Moet je gezien hebben.

Om 14.00 uur zijn we weer gaan rijden naar Rzucewo. We hebben toch iets verkeerds gedaan, want de Tom Tom bracht ons heel ergens anders. Na 3x vragen en een uur verder kwamen we bij het kasteel. Weer één in the middle of nowhere. Het is er druk met partijen en bruiloften en het geeft de indruk dat dit meer hiervoor bedoeld is. We hebben hier eerst wat gedronken en daarna het kasteel verkend. Omdat de zalen bezet waren hebben het diner bij de bar gehad. Heel apart, soep uit een rond brood en heel erg lekker. ’s Avonds nog gesnookerd. Het biljart stond scheef, maar met bierviltjes kon dat opgelost worden.

Zondag 11 mei Rzucewo (bij Puck) Zamek Jan III Sobieski.

We hebben goed geslapen op het harde bed. Dit kasteel is meer een zakelijk kasteel, zonder extra versieringen. Er is genoeg te doen, maar het weer werkt niet echt mee. Het is druilerig. We zijn toch maar op stap gegaan naar  Hel, de punt van het schiereiland. Op de heenweg hadden we hele erge buien en de weg was op sommige plaatsen erg slecht. Eenmaal in Hel scheen de zon weer. Hel is bekend om de vele Duitse bunkers, die onderling (ondergronds) met elkaar verbonden zijn door donkere (gevaarlijke ) gangen. Het strand is erg mooi en met mooi weer een echte toeristische trekpleister. Met goed weer zijn we terug gereden en hebben we genoten van de privé sauna. Deze bevindt zich in een torentje, heel erg leuk.We hebben daar weer lekker gegeten en weer gesnookerd. We krijgen er steeds meer plezier in.

Maandag 12 mei Krag, Podewils.

Als enige gasten hebben we ontbeten. We zijn met goed weer op tijd vertrokken naar Krag. Deze keer niet de snelste weg maar een noordelijker route , langs enorme bloeiende koolzaadvelden, net een gele deken en dan weer afgewisseld door bossen. Bij Mc Donalds hebben we koffie gedronken en dan via een smal weggetje naar het hotel. Kassteel Podewils.We kwamen daar om 13.30 aan en er werd ons verteld dat de receptie pas om 15.00 uur open was. Het weer werkt nog steeds niet erg meen en we zijn maar een stukje gaan rijden en hebben op een smal weggetje een broodje gegeten. Podewils is een gerenoveerd kasteel, dat in WOII gebombardeerd is geweest. We hebben hier tegen een kleine bijbetaling een grote kamer met balkon. Ook hier is een poolbiljart, wel tegen een betaling maar erg mooi. Het is geen verslaving, maar wel een heel leuk tijdverdrijf. . We hebben hier ook gegeten en zoals overal is het eten ook hier erg lekker.

Dinsdag 13 mei Hotel Bördehof in Ebendorf (bij Magdenburg)

Vanmorgen zijn we met veel buien vertrokken richting Duitsland de buien wisselden elkaar zo snel af dat er van opklaringen geen sprake kon zijn.De reis tot Stettin verliep niet snel, ook niet over de 4-baans weg. Na de Duitse grens knapte het weer o en de wegen waren ook beter. Na 2 stops kwamen we in Ebendorf. Bij het Best Western hotel was geen plaats, maar bij hotel Bördehof wel. Naderhand gezien was dat ook een betere keuze. Het is een mooi familie hotel met een ruime kamer het was wel even wat anders dan een paleis of kasteel. We kunnen hier ook weer water uit de kraan drinken. Na het inchecken zijn we eerst opstap gegaan naar de wasser hebelwerken in Rothsee; het weer was nog goed en het uitzicht schitterend. Naderhand gezien een goede beslissing; de volgende dag zou het daar geen weer voor zijn geweest. We hebben heerlijk Duits gegeten; schnitzel met bratkartoffeln.

Woensdag 14 mei. Weer thuis.

Met miezerig weer zijn we vertrokken. Onderweg hebben we heel veel heftige buien gehad en voor Hannover 10 km file. Eenmaal in Nederland werd het weer beter, geen regen van betekenis meer en we hadden een planning dat we om ong 16.00 uur thuis zouden zijn. Dat ging dus even niet door. Bij Woerden weer een file van 10 km en waren we om 18.00 uur thuis. De km stond op 59344 en dus hadden we in een paar weken ±4000 km afgelegd.

Het was weer een geweldige vakantie door een land met een veelbewogen geschiedenis en een rijke cultuur en de extra overnachtingen in Wroclaw, Krakau, Warschau en Gdansk zijn zeker aan te raden.